نصیحت لینوکسی

اصولا من در زندگی به نصیحت خیلی اهمیت می دهم . مخصوصا اگر از روی منطق باشد و راحت قبول کنم . امروز هم به من نصیحتی شد که خیلی آرامم کرد . بعد تقریبا یک ماه که از نصب اوبونتو می گذرد . هنوز نتوانستم مودم را نصب کنم . از هر راه و روشی هم بود امتحان کردم ولی فابده نداشت . روزهایی بود که اشکم در می آمد ، ولی مودم نصب نمی شد .  تا اینکه خیلی اتفاقی به صورت تلفنی با یک خوره ی لینوکس تماس پیدا کردم . نصیحت هایی که کرد در نوع خودش جالب بود . همه ی توزیع های لینوکیس را روی رابانه اش حداقل برای یک بار نصب کرده بود . به همین دلیل یک بار هاردش به خاطر فرمت های مکرر سوخته بود . به دلیل سر و کله زدن بیش از حد با سیستم های مختلف لینوکس از درسش عقب افتاده بود . از اول صحبت همش به من نصیحت می کرد که این کارها عاقبت نداره و دنبالش نرو . حتی نام هایی را گفت که تا حالا  نشنیده بودم . مثل ark linux(؟) که به عنوان یکی از حرفه ای ترین لینوکس ها نام برد و اینکه نصبش کار هرکسی نیست . به اعتقاد اون لینوکس نمی توانست جایگزینی برای ویندوز باشد و می گفت حتی بسیاری از کارهایش را همچنان با ویندوز انجام می دهد . گفتم لینوکس را به خاطر امنیتش هم میشه انتخاب کرد ( گرچه امنیت اصلا برای من مهم نیست و با یک نود 32 مجانی و یک فایرفاکس هم می توان امنیت را در همین ویندوز هم بر پا کرد ) و واقعا درست می گفت ؛ آپدیت های امنیتی لینوکس گاهی به چند صد مگابایت می رسه که با اینترنت پرسرعت خودمون هم جواب نمی ده . حتی من با دیال آپ نتوننستم لیست آپدیت ها را کامل دانلود کنم ، چه برسه به خود آپدیت ها . گفت: اوبونتو یه توزیع مبتدیه و با مجوزی ارائه میشه که تو اون فقط نرم افزار های منبع باز و آزاد را پشتیبانی می کنه . برای همین هم اون ابتدا نمی تونی mp3 و سایر فرمت های غیر آزاد رو استفاده کنی . چون اوبوتو آزاده و پولی رو بر این بابت نمی پردازه . "

در آخر گفت زیاد خودتو خسته نکن و بیشتر از دو ساعت وقتتو برای لینوکس نذار که عاقبت نداره . 

برای کسانی که می خواهند از یک توزیع لینوکس استفاده کنند و نمی دانند کدام توزیع مناسبشان است . باید بگویم هیچ وقت مثل من روی یک توزیع ( مثل اوبونتو ) تعصب نداشته باشند . تا آخر کار از اون توزیع متنفر نشوند .اوبونتو یک توزیع سبک است که هیچ چیز ندارد  ( این حرف را از یک طرفدار متعصب اوبونتو می شنوید) . برای استفاده کردن از اوبونتو یا یک اینترنت پرسرعت  ( مگه ما اینترنت پر سرعت هم داریم ؟! ) داشته باشید یا حتما دیسک تکمیلی هما را تهیه کنید . البته اولی توصیه می شود . اما اگر نیازی به اینترنت پرسرعت ندارید . گزینه ی دوم بهتر است . اگر به دنبال جایگزینی برای ویندوز می گردید ( که احتمالا پیدا نمی کنید ) از اوپن سوزه استفاده کنید . اما برای این کار حداقل باید یک تجربه ی کوچک از نصب و کار کردن با یک توزیع آسان تر را داشته با شید تا با کارهای اشتباه دچار مشکل نشوید . این را بدانید که هزاران توزیع برای لینوکس وجود دارد. اما هیچ تفاوتی بین آنها نیست .  که بگوییم کدام یک بهتر است . تفاوت هایی که بین توزیع های مختلف وحود دارد سه چیز است . یکی نوع نصب کردن و پنجره ی installer و امکاناتی که در این هنگام به شما می دهد . دومی که از همه مهم تر است؛ برنامه هایی که بر روی توزیع نصب شده و قابلیت کار های مختلفی را به ما می دهد . ممکن است در توزیعی مانند opensuse ابزار های ماسب و زیادی از ابتدا نصب باشه اما روی اوبونتو ابزار های کم و مقدماتی . گرچه خودتان هم می توانید جدا برنامه ی دیگری نصب کنید . اما این کار هیچ وقت جای برنامه های از پیش نصب شده را نمی گیرد .  سوم اینکه از نظر ظاهری دو میز کار معروف داریم ، یکی gnome2.22 و دیگری KDE4 .این که کدام یک بهتر است به سلیقه ی خودتان برمی گردد . اما از نظر منKDE هم از نظر نرم افزار هایی که پشتیبانی می کند ( هر میز کار نرم افزار خاص خودش را پشتیبانی می کند ، البته نرم افزار هایی هستند کهkde روی چند میز کار قابلیت اجرا را دارند .)  هم از نظر گرافیکی جمع و جور تر و زیبا تر از gnome است . اگر هم می گویند KDE  شبیه ویندوز است ، چرت می گویند . شاید تنها منوی شروع آن تقلیدی از منوی ویندوز باشد که آن هم کارایی بیشتری نسبت به منوی gnome دارد . البته همه چنین ایده ای ندارند ! ( عکس روبرو ) گنوم برای من یک حالت بچگی داشت . همه چیز یک رنگ و بر آمده بود . ( توجه کنید با بر جسته فرق دارد .)

نکته ی آخر سازگاری با سخت افزار های مختلف است . اگر مثل من می خواستید لینوکس را روی یک لپ تاپ نصب کنید ، حتما سری به این سایت بزنید و چنانچه مدل لپ تاپتان در آنجا قرار نداشت . اصلا سراغ لینوکس نرود . می توانید هر روز به این سایت مراجعه کنید و ببینید لپ تاپتا به لیست اضافه شده یا نه .

امیدوارم این راهنما کمکی با شد برای دوستانی که در انتخاب توزیع مناسب گیر کرده بودند .

9 نظر برای “نصیحت لینوکسی

  1. واقعا حرفهات پایه و اساس نداشته و اصلا برام منطقی نیست. و فکر می کنم خیلی ناپخته این مطلب نوشته شده
    لطفا در سایت irantux.org برو و یه مقاله در 4 بخش ترجمه شده به نام «گنو/لینوکس ویندوز نیست» این مقاله رو بخون تا جواب خیلی از این تفکرات رو بگیری. فقط تو نیستی که این فکر ها رو می کنی همه که سوئیچ می کنن از ویندوز به لینوکس با این مشکل دارن! این مقاله فوق العاده می تونه بهت کمک کنه
    در مورد توزیع مناسب … اوبونتو برای شروع کار همه کار را ساده کرده! اما منی هم که خوره هستم و حدودا 5…6 سال هست که لینوکس کار می کنم اوبونتو کار می کنم ! در ضمن سرور های سایت ویکی پدیا از اوبونتو استفاده می کند ! پس همچین توزیع ضعیفی نیست.

    • قبل از اینکه من به اوبونتو نقل مکان کنم انقدر از این سیستم عامل خوب شنیده بودم که انتظار داشتم برایم هر کاری بکند و دیگر با آن هیچ مشکلی نداشته باشم … اما اینطور نشد . در ضمن آن زمان تفکرم درباره ی لینوکس خیلی فرق می کرد که حالا بهتر شده . سرور ها هم با رایانه ها خانگی خیلی فرق دارند و باید دانست که » لینوکس ویندوز نیست «، سیستم عامل که هست . پس هر انتظاری که از سیستم عامل داری باید از لینوکس هم داشته باشی اه میگی سیستم عامل خانگیه خوبیه

  2. به نظر من هم حرفهایت چندان مطقی نیست! من با وجود اینکه خودم فدرا کار می کنم و اصلا هم در مورد استفاده از یک توزیع خاص تعصب ندارم مخالف نظرهایت درباره اوبونتو هستم!
    نکته بعدی اگر برای تفریح لینوکس استفاده می کنی باید بگویم همین محیط که بعضی ها حاضرند ناموس خود را خرج آن کنند برایت تبدیل به جهنم می شود! اما کافی است دامنه کاری خود را زیادتر کنی(یک برنامهMulti Thread در سی پلاس پلاس با ویندوز بنویس تا امکانات ضعیف آن در پیاده سازی Thread را ببینی)می فهمی که ویندوز آنقدر هم که در بازار رونق دارد نیست! ولی باز هم دلیل بر بدی ویندوز نیست!!!!!

    • لینوکس بیشتر مناسب برنامه نویسی و شبکه است اما این به این معنا نیست که برای کارهای خانگی طراحی نشه کمی نامناسب تر است البته برای کسی که قبلا با ویندوز کار می کرده و به آن عادت کرده .

  3. من فقط روی سیستمم اوبونتو نصبه و الان یک ساله رو سیستمم ویندوز رو ندیدم
    برو حالش رو ببر.

  4. جالب . چیزهایی که نوشتین بر چه منطقی هست نمی دونم
    اما واقعیت این که اوبونتو و لینوکس یا هر سیستم عامل متن بازی صرفا برای خدمت به بشریت ساخته شده
    کسانی که مشکلات یا سختی های اون رو می خرن خدمتکارهای بشریت هستن
    تفاوت لینوکس و ویندوز زیاده که متاسفانه در متن های بالا چیزی از این تفاوتها ندیدم
    اکثر شرکت های دنیا معتقدند که لینوکس جایگزین ویندوز میشه یا این که ویندوز مجانی وارد بازار میشه
    خود مایکروسافت این رو اعلام کردکه از لینوکس می ترسد
    کارهایی که من می خوام سیستم عامل linux miint 7 یا ubuntu برام انجام میده
    و windows xp برتری جز همکانی نسبت به لینوکس نداره
    اما لینوکس ۱۰۰۱ برتری نسبت به ویندوز داره که بیشتر کاربران حرفه ای کامپیوتر از لینوکس استفاده می کنن چون برتری لینوکس به ویندوز رو درک می کنن
    موفق باشید

پاسخی بگذارید

