هنگامی که سیستم عامل سبز می شود

قسمت قبل شما را برای انتخاب یک توزیع مناسب راهنمایی می کرد. در این  پست به این می پردازیم که من این مراحل را چگونه گذراندم و در نهایت منجر به انتخاب چه توزیعی از لینوکس شد.

قبلا با گنوم کار کرده بودم و اصلا دل خوشی ازش نداشتم . آن را در حد ویندوز هم نمی دیدم . ضمن اینکه پیشرفتش نیز بسیار آهسته بود و من هم عاشق پیشرفت . برای همین هم KDE را انتخاب کردم و هر بار که عکس هایی از این محیط میز کار را می دیدم مجذوب زیبایی اش می شدم . از پیشرفتش شگفت زده شده بودم و برنامه هایش را دوست می داشتم . دلفینش را به صد تا ناتیلوس و اکسپلورر نمی دادم و از بازی هایش خسته نمی شدم . از تحقیق و گشت گزار به این نتیجه رسیدم که اپن سوزه علاوه بر اینکه حامی KDE است بهترین توزیع ارائه شده با میز کار KDE  می باشد . ضمن اینکه اولین گزینه در میان توزیع های پیشنهادی این سایت اپن سوزه بود و بعد از آن هم مندریوا و پی سی لینوکس . کوبونتو به علت پیچیده بودن و اوبونتو به علت داشتن میز کار گنوم رتبه ی کمتری آورده بودند . برای همین به شما هم توصیه می کنم اگر گنوم را می خواهید به سمت اوبونتو و اگر KDE را می خواهید به سمت اپن سوزه بروید .

اصولا من ندیده ام که برای توزیع های لینوکس سخت افزار های مود نیاز آن معرفی شود . اما بر حسب تجربه برای استفاده بهتر از openSUSE حداقل این سخت افزار ها رو پیشنهاد می کنم :

CPU : بالای 1.5

RAM: بالای 1GB

graphic card :بالای 128با قدرت پردازشی نسبتا خوب 

راهنمای نصب اپن سوزه (openSUSE)

ابتدا جدیدترین DVD اپن سوزه را از فروشگاه سیتو تهیه کنید ( که تا 8 مرداد در جشنواره ی تابستانی تخفیف 50 درصدی نیز دارد ). در هنگام انتخاب محصول از 64 بیتی یا 32 بیتی بودن پردازنده ی رایانه ی خود مطلع شوید . مدل معماری پردازنده را می توانید در دفترچه ی لپ تاپتان یا در دفترچه ی پردازنده تان ( در صورتی که از رایانه ی رومیزی استفاده می کنید ) بیابید . بر روی پردازنده های 64 بیتی می توان 32 نصب کرد اما بر عکس نه . ضمن اینکه یک سری بر این باور هستن که نرم افزار های سیستم عامل 32 بینی بیشتر است . من اطلاعی از تعداد نرم افزار ها ندارم اما این را بدانید که تکنولوژی 64 بیتی از 32 بیتی بیشرفته تر است که امکان محاسبه ی همزمان بیشتری را به شما می دهد . پس من به شما پیشنهاد می کنم از این ویژگی CPU خود استفاده کرده و سیستمی مطابق با معماری پردازنده ی خود نصب کنید .

پس از انتخاب محصول و دریافت آن پشت میز کار خود نشسته و DVD را با آرامش هرچه تمام تر دورن رایانه بگذارید . پس از بوت شدن اولین صفحه ای که مشاهده می کنید، این است :

سپس وارد منوی بوت شده و گزینه ی installation را انتخاب کنید .چند لحظه صبر کنید تا وارد پنجره ی نصب شوید . در اولین مرحله زبان خود را انتخاب کنید . سپس سیستم سخت افزار های شما را شناسایی کرده و در مرحله بعد با این صفحه رو برو می شوید :

 

در این مرحله سه گزینه پیش روی شماست : نصب تمیز یا جدید ( که با فرمت یکی از پارتیشن ها انجام می شود ) ، آپدیت ( که بر نسخه ی قبلی اپن سوزه می نشیند ) و تعمیر ( که در صورت از بین رفتن و یا به وجود آمدن مشکل پس از کار کردن با سیستم مورد استفاده قرار می گیرد ) . در این مرحله گزینه ی بعدی را که مربوط به add-on های مدیا است بدون تیک باقی گذاشته و گزینه ی بعدی را هم با همان حالت تیک رها کنید . این گزینه به شما امکان پیکر بندی تنظیمات سیستم را به صورت دستی می دهد که شامل بسته های نصبی و سخت افزار ها می باشد .  در صورتی که در این باره تجربه ای ندارید از همان حالت اتوماتیک استفده کنید ( برای اطلاعات بیشتر در هر مرحله بر روی گزینه ی help کلیک کنید).

در صفحه ی بعدی کشور و موقعیت شهری خود را انتخاب کنید .در مرحله ی بعدی باید میزکار خود را انتخاب کنید . KDE 4.1 و گنوم دو گزینه پیشنهادی هستند که برای گزینه های بیشتر مانند XFCE و یا windows x بر روی other کلیک کنید .

مرحله ی بعد که مهمترین مرحله محسوب می شود پارتیشن بندی هارد است :

شدیدا توصیه می کنم که حالت پیشنهادی را قبول کنید و برای راحتی بیشتر از پارتیشن بندی دستی خودداری کنید .متوجه ی اصطلاحات به کار رفته در دو گزینه نشدم . یکی از دو گزینه را انتخاب کرده و اعمالی را که بر روی هارد شما انجام می شود را در کادر بالا ببینید . اما فکر کنم یکی یک پارتیشن swap و یک root می سازد اما گزینه ی دیگر پارتیشنی برای home که مانند my document ویندوز عمل می کند را نیز ایجاد می کند . به یاد داشته باشید که sda1 به معنای c و sda های دیگر به ترتیب سایر درایو های ویندوز را معرفی می کنند . در صورت آشنایی با اصطلاحات کامپیوتری، پارتیشن سازی دستی نیز تقریبا آسان است .

پس از این مرحله یک username برای خود انتخاب می کنید . جاهای خالی را پر کرده و با توجه به نیازتان گزینه هارا تایید کنید ( در غیر این صورت حالت پیش فرض بهترین حالت است ). بخش بعدی یعنی expert settings ( همان طور که از اسمش پیداست ، تنظیمات حرفه ای ) را اگر از اصطلاحات به کار رفته در آن آگاهی ندارید ، به حالت پیش فرض بگذرانید .

 در قسمت بعد اطلاعات کاملی از نتظیمات شما و اتفاقاتی که قرار است روی سیستم بیافتد برای شما به نمایش در می آید . آنها را به دقت خوانده و برای اصلاح هر بخش بر روی لینک گذاشته شده کلیک کنید .

در قسمت بعد عمل نصب را تایید کنید و سپس از دیدن اسلاید شو هایی که اپن سوزه برای شما به نمایش در می آورد لذت ببرید . در سربرگ های دیگر نیز مراحل نصب و بسته های در حال نصب را نشان می دهد .

پس از ریستارت کردن سیستم صفحه ی دسکتاپ شما به نمایش در می آید .

از کار با سیستم عامل سبز لذت ببرید .

+ همان طور که در پست قبل هم اشاره کردم ، لینوکس یعنی دردسر و من هم در ابتدای کار به مشکلاتی بر خوردم . مثلا فن همیشه در حال کار بود و گاهی با سرعت زیاد می خواست سیستم را خنک کند، صفحه نمایش در ابتدای کار یا در هنگام نمایش عکس ها لحظه ای سیاه همراه با خط های رنگی می شد . سیستم در صورت باز بودن چند برنامه بسیار کند کار می کرد و از همه مهم تر اینکه مودم برای بار دوم (این بار در اپن سوزه )نصب نشد. اما هرچه که هست لینوکس یعنی آزادی و من آزادی را به دردسر ترجیح می دهم .

 

پاسخی بگذارید

