چرا ویندوزم را به 7 ارتقاء نمی‌دهم؟

این روز ها بحث نسخه ی جدید ویندوز یعنی سون (seven) بین افراد عادی جامعه و بعضا تعداد کمی از کهنه کار‌های رایانه بسیار داغ است . سیستم عامل جدیدی از ماکروسافت که به گفته‌ خیلی‌ها بسیار کارا‌تر و بهتر از ویستا بوده و پاسخ گوی نیاز بسیاری از ایکس پی کاران است . اما من همچنان ترجیح می دهم سیستم عاملم را ارتقاء ندهم . در زیر به بررسی دلایلم برای عدم انجام این کار می‌پردازم .

1. من دزد نیستم 1251353210_Windows

ویندوز هایی که مردم استفاده می‌کنند اکثراً کپی های غیر فانونی بوده و هر کدام حدوداً 319 هزار تومان به ماکروسافت ضرر وارد می‌کند . من نمی‌خوام از کپی های غیر قانونی استفاده کنم . با اینکه اصلا از ماکروسافت خوشم نمی‌آید اما دوست ندارم ضرری این چنین سنگین به او بزنم . باید این را بپزیریم ، کسانی که الان در حال استفاده از ویندوز های کپی شده مخصوصاً ویستا و سون هستند یک دزد واقعی بوده و کارشان از نظر شرعی هم دارای اشکال است .

2. ویندوز بسیار گران است

اگر بخواهیم به شرط بالا عمل کنیم و دست از استفاده ی نسخه های غیر قانونی ویندوز برداریم مسلماً باید یک نسخه‌ی اصل تهیه کنیم .نسخه های کامل ویندوز (مثلا ultimate ) بالای 200 یا 300 هزار تومان است . به جز اینکه طعم 500 تومانی هایش زیر زبان مانده ، هیچ کس هم عقلش را از دست نداده تا پول یک رایانه ی کامل را تنها صرف سیستم عامل آن کند. پس مطمئناً باید از خرید آن منصرف شویم .

3. نمی خواهم کنترل شوم

اکثر رایانه های دولتی و پژوهشی نیز به همین ترتیب بوده و از سیستم عاملی استفاده می‌کنند که ساخت یک شرکت آمریکایی و زیر نظر مستقیم دولت آمریکا است . حتی اگر نخواهیم شایعاتی مبنی بر دسترسی ماکروسافت به اطلاعات رایانه ها را باور کنیم باز هم وابستگی نهاد های دولتی و حیاتی کشور به یک شرکت آمرکایی یک فاجعه است . با این حال دوست ندارم حتی احتمال این را بدهم که کارهایم در حال کنترل شدن است .

4.می خواهم همیشه به روز باشم

می دانید آپدیت های امنیتی ویندوز نهایتا یک ماه بعد از کشف باگ آماده می‌شه ؟ در صورتی که در لینوکس باگ در هنگامی که کشف بشه یک روز بعد آماده ی استفاده در سیستم کاربران است . ضمن اینکه سیستم لینوکس طوری یکپارچه است که با استفاده از نرم افزار آپدیت ، شما قدرت بروز رسانی تمامی سیستم عامل و برنامه ها را دارید . این در ویندوز تنها محدود به اشکالات سیستم عامل و برنامه های وابسته به آن ( مثل مدیا پلیر ، اکسپلورر و… ) می‌شود.در لینوکس علاوه بر آپدیت های امنیتی ویژگی های جدیدی نیز ممکن است در یک بروزرسانی قرار گرفته باشد . من تا به حال همچین چیزی را درباره ی ویندوز ندیده‌ام .

آیا می دانید که نسخه ی  11.1 اپن سوزه نسبت به نسخه ی 11 این توزیع – که با فاصله ی کمتر از یک سال منتشر شد – دارای 230 ویژگی جدید و ده ها پیشرفت در زمینه های مختلف بود .این مسئله درباره ی اکثر توزیع های لینوکس صدق می کند . کمتر توریعی را می شناسم که نسخه ی جدیدی را ضعیف تر از نسخه های قبلی خود ارائه بدهد . اما در تاریخچه ی ویندوز تنها نام های معدودی به عنوان یک پیشرفت در نزد کاربران مورد قبول واقع شدند (مثل ایکس پی ، سون و 95 ) و سایر نسخه‌ها یک عقب گرد به تمام معنا بوده اند . من می خواهم حداقل هر بار که سیستم عاملم را ارتقاء می‌دهم از پیشرفت آن مطمئن باشم .

ضمن اینکه سیستمی در نسخه های rpm لینوکس وجود دارد که  در هنگام بروزرسانی برنامه ای ، تنها کد های متفاوت را دانلود می کند . یعنی اگر برنامه ای بر روی رایانه دارید که حجمش 10 مگابایت است و نسخه ی جدید این برنامه که قصد دانلودش را دارید 11 مگابایت ، تنها لازم است یک مگابایت را دانلود کنید . بیشتر بخوانید …

5. سیستم عاملم باید کامل باشد

کسانی که از ویندوز استفاده می کنند نمی‌دانند چه حس دلچسبی است وقتی بعد از نصب یک توزیع از لینوکس تمامی برنامه های مورد نیازشان را آماده و بر روی سیستم بیابند . دیگر از خرید CD های مختلف برنامه راحت هستند . همه چیز آماده است برای یک استفاده ی عالی از یک سیستم عامل عالی . در آنجا نه خبری از کرک کردن است نه برنامه هایی که مدت دار باشند . البته در ویندوز هم چنین برنامه هایی پیدا می شود اما در لینوکس همه چیز رایگان و آزاد است .

در نتیجه

در نتیجه ترجیح می دهم فعلاً از همین XP استفاده کنم ( حداقل ضرر کمتری به ماکروسافت می زنم ) . وقتی که مودمم را در اپن سوزه نصب کردم برای همیشه به آنجا مهاجرت می کنم و برای همیشه آزاد می شوم .

23 نظر برای “چرا ویندوزم را به 7 ارتقاء نمی‌دهم؟

  1. بهتره اول شرايط كشور رو درك كني و بعد برچسب دزد رو به هموطن خودت بزني. اين رفتار صحيح نيست. با اين وضع تحريم و غيره جايي هست كه من بتونم قانونا مراجعه كنم؟
    آيا مي‌دوني جمع نرم افزارهاي رايگاني كه پس از نصب ويندوز از خود مايكروسافت مي‌توني دريافت كني بسيار بسيار زياد است.
    آيا مي‌دوني IE8 از همين سورس بازهايي كه نام بردي تا الان امن‌تر بوده و ركورد زده.
    و ….

  2. سلام
    من زیاد با این موارد موافق نیستم و کلا این مطلب را دیدی یک طرفه نگاه می کنم و کل کل در این باره را بی مورد می دانم چرا که می دانم راه به جایی نمی بره اما یه سوال دارم :

    آیا لینوکس می تونه لذت کار کردن با برنامه هایی همچون دریم ویر یا فتوشاپ با همه ی اون امکانات را به من بده؟ آفیس را چطور ؟
    اینکه تو می خوای پول نپردازی چیز خوبیه ولی دلیل نمیشه به لحنی صحبت کنی که ماکروسافت حق منو خورده. این لحن صحبت کردن شاید از اون 400 تومن ندادن هم به ماکروسافت بیشتر ضربه برسونه چیزی که بعد از خوندن این مطلب به ذهن من میرسه اینه که من چرا باید به ماکروسافت بابت یه محصول ذپرتی که این میگه 400 تومن پول بدم ؟

    به نظر من شما به جمع کاربران مک ملحق شو همه لذت برنامه ویندوز + هزینه کم چرا؟ چون الان که داره ورژن جدید این برنامه میاد من فقط باید 29 تومن برای آپدیت به ورژن جدید بپردازم . نظرت چیه ؟

    • اگر شما از دیرم ویر و فتوشاپ برای لذت بردن استفاده می کنی ، حرفی نیست اما اگه دنبال هدفی هستی و می خوای محصولی رو ارائه بدی برنامه های رایگانی که بر روی لینوکس قرار داره می تونه امکاناتی در حد همون فوتوشاپ بلکه هم بیشتر در اختیارت بذاره .دیگه همهه بباید قبول کنیم که با گیمپ میشه 90 درصد کارهای فوتوشاپ روو با همون کیفیت انجام داد .در ضمنن فکر کنم بیشتر گفتم من و کسانی که از کپی ویندوز استفاده می کنند حق ماکروسافت رو خوردیم . نه اون .
      اما بههپ نظر من شما به جمع کاربران اپن سوزه ملحق شو .زیبایی مک+ قدرتت برنامه هایی که داره + هزینه ی صفر . چرا؟ چون دو ماه دیگه که قراره نسخه ی جدید این برنامه بیاد من برای آپدیت به نسخه ی جدید هیچ پولی نباید بپردازم . نظرت چیه ؟

  3. من یه مدت با فدورا کار کردم اینا مشکلاتم بود که اینا رو نه توی ویندوز داشتم و نه توی مک ( چون که مک بوک همه ی درایور هاش تهیه شده )
    اما در لینوکس بلافاصله که یه رایور جدید رو به کامپیوتر می زدم باید دستم می لرزید و بماند که آخرش هم نتونستم یه وب کم بهش معرفی کنم و یه مودم رو میشناخت و یکی رو که عشقش میکشند نمی شناخت 🙂 میل مودم لپ تاپ داداشم که تو کلی سایت دنبالش رفتم .. و تنها کاری تونستم بکنم از مجازی سازی vmware استفاده کردم .
    یه چیز دیگه چرا بازی رو نمی گی ؟ من زیاد اهل بازی نیستم اما یه گیمر حرفه ای چطوری این همه بازی سطح بالا رو ول کنه بیاد تو لینوکس همون بازی های لینوکس رو انجام بده که همشون رو توی ویندوز حتی با فلش هم میتونه پیدا کنه ! ؟
    و حالا یکی مثل من که برنامه نویس وب هستش چی ؟ واقعا می تونی جایگزینی برای دریم ویر برام پیدا کنی ؟
    آره گیمپ خیلی قوی شده اما صدها نرم افزار تو زمینه های مختلف وجود داره که هنوز نمی تونه پای نرم افزار های تجاری رو ببوسه . ببینم اپن آفیس می تونه کارای منو به راحتی ماکروسافت آفیس انجام بده ؟ تا جایی که من باهاش کار کردم هنوز خیلی وقتا با فارسی هم مشکل داره و برای کار روی یه جدول و یه کم خوشگل کاری و … باید دو سه ساعت روش وقت بزاری .

    لینوکس بهتره بره سمت خودش ما هم سمت خودمون > لینوکس در حال حاضر فقط بدرد سرور من می خوره اما من منتظر سیستم عامل گوگل هستم شاید بعد از اون بشه به سمتش اومد

    • حرفهایتان اصلا منطقی نیست . یک بار دیگر مطلب را بخوانید … ابتدا شرط های اول و دوم را رعایت کنید بعد از ویندوز حمایت کنید . قرار شد اگر کمی فرهنگ داریم از نسخه های کپی شده استفاده نکنیم . بازی های لینوکسی قوی تعداد اش محدود است اما اکثرا رایگان هستند در حالی که بازی های محبوب ویندوزی که تعدادش هم زیاد است هر کدام چیزی حدود 30 هزار تومان قیمت دارند . حالا اون گیمری که واقعا گیمره یا میره نسخه ی اصل بازی ها رو می خره یا اصلا بازی نمی کنه .
      اصلا لینوکس به ابزار های برنامه نویسی مشهوره برای جایگزین دریم ویور 7 برنامه ی حرفه ای و کامل وجود دارد . این که شما به آن برنامه عادت کردید دلیل این نمی شود که سایر برنامه ها بد باشند . ضمن اینکه با شرط بالا اگر از نسخه ی اصلی استفاده می کنید نوش جونتان .
      باز هم مقایسه ی شما یک طرفه است و رایگان و آزاد بودن گیمپ و اپن آفیس را در نظر نگرفته اید .
      نمی دونم شما که اینقدر از ماکروسافت حمایت می کنید آیا ماکروسافت هم همین قدر از شما حمایت می کند ؟ مسلما نه، چون شما دارید از برنامه هایش رایگان استفاده می کنید .
      در ضمن گوگل اصلا قرار نیست بر روی برنامه های گرافیکی و … ویراژ دهد بلکه تنها هدفش اینترنت و برنامه های اینترنتی است . پس منتظرش نباشید …

  4. من چند وقتی است که از ویندوز 7 استفاده می کنم و از کارایی و خوش دست بودن آن لذت برده ام.
    در کل شما یک مبحث را از بین بردید و اون رضایت خودتان از سیستم عاملتان است.
    برای مایکروسافت فرقی نمی کنه که شما چه سیستم عاملی استفاده کنید. اون اصلا روی ایران حساب باز نمی کنه.
    البته مایکروسافت را خیلی دوست دارم و همیشه از محصولاتش استفاده می کنم. اگر لینوکس خوب بود الان 98 درصد کاربران از سیستم عامل های مایکروسافت استفاده نمی کردند. به هر حال خود دانی

  5. امیر جان فک من شرمندم که اینجا و زیر مطلبت این بحث رو شروع کردن، شرمندم اصلا کار درستی نبود، اما من تا حالا سعی کردم اون اصل اولی که اینجا نوشتی رعایت کنم و الانم روی کامپیوتر های خودم همشون برنامه های ورژن اصلی هست ( فقط یه مک او اس + یه دریم ویر ) این تنها چیزیه که من برای کار حرفه ایم به اون نیاز دارم .. که البته کارهای گرافیکی هم که گاهی اوقات دارم از ابزارهای آنلاین که رایگان هستند استفاده می کنم که هیچ کمبودی حداقل نسبت به گیمپ ندارن 🙂

    خوب بیایم یه حساب سر انگشتی که بکنیم می بینیم اینکه من بتون کارام رو با یه ابزار حرفه ای انجام بدم همچین اگه یه کم صرفه جویی کنم نیاز نیست زیاد هم ول خرجی کنم .
    من حداکثر سالی 350 تومن بابت خرید نرم افزار میدم که اونو حداقل واسه رفع بلا هم که شده واجب می دونم :دی چرا ؟ چون، من می گم اینا که دارن از کرک واسه برنامه شون استفاده می کنن به طور مستقیم دارن از یه بندهایی دزدی می کنن و من چون دوست ندارم این بلا سر نرم افزارهایی که خودم می نویسم بیاد ( که میاد ) تنها کاریه که می توم انجام بدم …

    یه چیز دیگه این روزا هممون یه جورایی وابسته به این گجت ها و ابزارهای روزانه زندگیمون شدم، من یه موبایل می خرم یا یه کیندل یا یه سونی ریدر، اگه شانس بیارم اون ابزار برای بک آپ گیری و انقال اطلاعات رو، روی مک بهم بده در غیر این صورت حتما باید از ویندوز استفاده کنم، حالا ببین وقتی تو این ابزارها که نیاز زندگیت هست رو می خری و از لینوکس استفاده می کنی پس به ناچار هیچ شانسی نداری که بتونی از ظرفیت های اون دستگاه استفاده کنی …. اینه که می گم فعلا حداقل یه ویندوز هم کنار زوزه نصب کن :دی

    میدونم این بحث پایانی نداره، قصد مزاحمت نداشتم ولی میدونم که کمی اذیت شدی چون اینجا یه وبلاگ شخصیه، شرمنده، ببخشید .خوش باشی

    • با تشکر از دو دوست عزیز !
      اطفاقاً بحث به همین جا که رسید یه جورهایی تمام شده به حساب میاد . همین که ثابت شد شما از نسخه های اصلی استفاده می کنید یعنی که شرط یک و د. را رعایت کردید . و احتمالا بقیه ی شروط را هم یک جوری پذیرفته اید و همین کافیست .

  6. مطلبت خیلی ضد و نقیض بود! از یک طرف میگی دزد نیستی آخر مطلبت میگی حالا از اکس پی استفاده می کنم! طبق این تعریفی که از دزدی کردی باید بگم دزد دزده دیگه! چه بیاد از ویندوز به اون عظمت به طور غیر قانونی استفاده کنه چه از وینرر کوچیک کرک شده!
    بعدش کلا در هیچ زمانی خراب کردن رقیب درست نیست! مایکروسافت کسی رو مجبور نمیکنه کلی پول برای محصولش بپردازه حتی به نظر من حق مایکروسافت شاید بیشتر از این ها باشه چون ویندوز چیزی نبوده که یک شبه از اسمون نازل بشه.
    بهتره بیای با ذکر مزایای اوپن سوزه یا هر لینوکسی کاربران رو تشویق کنی! در حالی که هنوز خودت هم نتونستی مودمت رو روش سوار کنی!
    من هم با یک مطلب تو یک وبلاگ رفتم 600 مگ پارسیکس دانلود کردم و امتحانش کردم. ولی با اینکه نسبه به ویندوز به طور پیش فرض خیلی بیشتر ابزار داشت ولی باز هم به پای ویندوز با تمام مشکلاتش نمیرسید. همون گیمپ که شما میگی 90 درصد کار های فوتوشاپ رو انجام میده خودم به طور رایگان واسه ویندوز دانلودش کردم. پس بازم به حرف خودتون حالا میشه از اکس پی استفاده کرد و به مایکروسافت کمتر ضرر زد ولی برای ابزار های جانبی رایگانش رو دانلود کرد!
    شما که وبلاگ به این تر و تمیزی رو احتمالا تحت ویندوز ساختی بیا تلاش کن اینبار وقتی مودمت رو با لینوکس سازگار کردی با لینوکس بساز. اینطوری داری نمک میخوری نمک دون میشکونی!
    تازه مودم من با پارسیکس سازگار بود!

    • دزدی یک ویندوز 100 دلاری بیشتره یا 3 برابرش یه ویندوز 300 دلاری ؟ در ضمن در نظر نگرفتید که من بالاجبار در ویندوز ماندم . بعد از اینکه مودم رو با موفقیت نصب کردم در اولین فرصت به اپن سوزه کوچ می کنم . عدم نصب مودم هم تقصیر هسته ی لینوکس نیست بلکه مشکل از شرکت های سازنده است که درایوشان را تنها برای ویندوز می نویسند . مودم بنده ضمن اینکه برای لپ تاپه ( اینترناله ) بسیار پرت هم تشریف داره . اصولا مودم های اکسترنال بدون مشکل و از همان ابتدا نصب هستند .

  7. 1-دزدی با دزدی فرقی نمی کند!چه 1 دلار چه 600 دلار.

    2-ویندوز سون بهترین نسخه حدود 219 دلار قیمت خواهد داشت:
    http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/06/windows-7-pricing-announced-cheaper-than-vista.ars

    3-مطمئنا میشه یه 30 دلاری رو راحت تر خرید.

    4-مطمئنین ویندوز ایکس پی 30 دلاره؟:
    http://www.google.com/products?q=windows+xp+professional&hl=en&aq=f

    • اعتراف(!) می کنم که برای قیمت هایم هیچ منبعی نداشتم . مطمئنا کسانی که این مطلب رو خوندند به حدودی بودن قیمت ها ( حتی 200 دلار ) پی بردن و اصلا هدفم هم نمایش اصل قیمت ها نبود .به هر حال قیمت ها را اصلاح کردم . اهمیتی هم ندارد هیچ تاثیری بر روی افکار و حرفهایم نذاشت .
      درسته اسمه هر دو کار دزدیه اما باید به عمق کار هم توجه کرد .مثلا شما دزدی رو که یه گوشی زده با اونی که یه ماشین زده یکی میدونی ؟

      • 1-همین دیگه!یک دقیقه وقت ناقابل می تونست بهتون قیمت های خوبی بده
        2-اگه ببینین قیمت ها زیاد فرقی هم نمی کنند!یعنی تقریبا برابرند.
        3-مایکروسافت هر از چند گاهی برای چند ماه ویندوز رایگان می داد.یکیش همین حدود یک هفته پیش که برای 3 ماه بود.

  8. سلام
    دوست دارم باور كنم ولي هنوز اسيرم
    سون فوق العاده سريع بالا مي ياد
    وان نوت آفيس واقعا تحريك كننده است
    كدكهاي ويندوز دم دستند
    MP3 را تو لينوكس نتونستم بشنوم
    لينوكس كمي حوصله مي خواد
    اولين باري كه لينوكس كار كردم آقا سعيد شايد شما هنوز اسمش را هم نشنيده بوديد
    من واقعا ديوانه گينو هستم
    ولي بي حوصلگي يا كم عرضه گي نمي ذاره كلا مهاجرت كنم به لينوكس آزادي

    • لینوکس هم سریع بالا می آید.
      فقط در حد یک هفته با لینوکس کار کردم ولی آن قسمتی که راحت می شد متن نوشت و ذخیره کرد به نظر من بسیار کاربردی تر بود(اوبونتو 9.04)
      نصب کدک ها در لینوکس خیلی آسان تر است.کلا نصب برنامه ها خیلی آسان تر است وقتی در مخازن هستند.
      واقعا قبل از شندین اسم لینوکس توسط من با لینوکس کار کرده اید ولی در این چند سال هنوز حوصله اش را به دست نیاورده اید؟!

  9. کلا عقلت کمه داداش … تو جو خاصی هستی =)) برو بخر آفرین …

    آخه آدم عاقل , مرد مومن … ماکروسافت میاد میگه اینقدر می فروشم واسه ما نیست که … تو خارج یارو فشار بهش نمیاد 300 هیزار تومن بده به ویندوز اینجا زندگی نابود می شه …

    بی خیال شو یکم واقع بین باش

    • شما هستید که باید واقع بین باشید.مگه خارج دنیایی که ما ازش خبر نداریم؟اگه خارج خارجه چرا تقریبا 90 درصد ویندوز هایی که خریداری میشه از نوع OEM ارزان قیمت هست؟نه عزیز.خارج هم فشار میاد بهشون.
      شما با این بهانه ها بخوایین خودتون رو از استفاده از نرم افزار های اصل تبرئه کنین، کار اشتباهی می کنین!
      مایکروسافت می خواست می گفت تو ایران ارزون تر می فروشم.این قیمت های مایکروسافت برای همه جاهاست.

  10. سلام
    من هم با شما موافقم
    من به خاطر استفاده نكردن از نرم افزارهاي كرك شده و دزدي رو به لينوكس(اوبونتو) آوردم
    خيلي هم با شما موافقم
    مثلا اگه سيستم عامل ويندوز يكي از مهم ترين بخش هاي كشور ايرادي پيدا كنه بعدش ويندوزه دزدي باشه نمي تونه بره يقه مايكروسافتو بگيره مايكروسافتم هيچ مسئوليتي در قبال ويندوز دزدي نداره بعد همون ايراد چقدر مشكل ايجاد مي كنه بعدم كلا دولت الكترونيك و انجور چيزا كلا ميره زير سوال؟!!!!!!!!!!

  11. سلام
    من هم با مشکل نصب مودم مشکل دارم
    درایور شو دارم اما نمیتونم اون رو نصب کنم
    کسی میتونه راهنماییم کنه؟

پاسخی بگذارید

